tirsdag 8. mars 2011

Fra Bestemors tid !

Mens jeg lette etter noen strikke oppskrifter kom jeg over dette strikke heftet som har vært min farmors :D
Syntes det er så festelig at jeg deler det med dere .

Tidlig krøkes den som god strikker skal bli . Jeg har vært så heldig at jeg har hatt to strikkende bestemødre , og de har hatt tid til å lære meg , jeg var nok ikke gammlere enn denne jenta da jeg begynte .


Det var jo  ganske søtt , me kanskje ikke akkurat som i dag , men  farmor har nok strikket det mange ganger , for hun har notert forskjellig på det



Vel jeg tror ike det er noen som ville hatt en slik i dag , snodig hvor moten forandrer seg . Kanskej det blir moderne igjen til mine oldebarn :D







Et sånn skjerf har farmor strikket til meg  og det var et av de beste jeg viste , og nå er det Lillebror som bruker det

Det ser nesten nytt ut ikke sant , men det er faktisk  over 30 år og er i daglig bruk . Vel det  har jo ligget på loftet en stund  før Lillebror fikk det .




Hva med en snerten huskjole ??? hi hi .....................

 Eller en  lekker drakt


 Å så til slutt Gaven til ham <3 .

Håper dere har hatt litt morro av disse gammle oppskriftene også :D



Og  Takk til verdens beste Farmor og Farfar som alltid hadde tid og masse kjærlighet å gi til både unger , barnebarn og oldebarn <3

4 kommentarer:

Anita sa...

Det er moro å se oppskriftene. Jeg synes mye av dette ligner dagens strikkemote. Den nest øverste oppkriften (bodyen) synes jeg er nydelig. Herrevesten ligner veldig på endel oppskrifter fra både Rauma og Drops, synes jeg. Ekstra moro at du har din farmors notater i oppskriftene.

Hilsen Fama

Inger-M sa...

Dette var artig å se! Motene svinger jo, så hvem vet om noe av det kommer tilbake. Den lille dressen ser jo ut til å være en forløper til dagens body'er! Og huskjolen - jeg husker at min mor og mine bestemødre alltid brukte noe sånt, tror de kalte det husforkle. Man skulle ikke slite på de vanlige klærne sine til hverdags!
Flott post!

Emerald Raptor sa...

Oi, så spennende. Selv har jeg nesten ikke strikket i løpet av livet mitt. Mamma lærte meg ganske mye rart, men det var få "huslige" ting. :)

Trollkjerringa1 sa...

Takk for søte kommentarer :D Ja det var nok forløperent il bodyen den lille dressen . Nå har jeg sett oppskrift på strikkede små bodyer også , tenker de er gode og varme . Inger-M Ja mine bestemødre brukte også slike slike hus forklær eller kjoler for å spare på klærne . Så morro at du mener du har sett noe som ligner Fama , ja skal se jeg straks kan sette i gang å strikke fra dette hefte og være topp moderne :D Det hadde jo vært litt gøy da