mandag 1. oktober 2012

Hakket "Katrine" genser

 Etter at jeg begynte å hakke fant jeg ut at det er veldig lite mønster tilgjengelig  i forhold til feks
strikking og hekling .

Så derfor legger jeg ut en beskrivelse på hvordan jeg laget genseren min .

Jeg har brukt krok nr 9  og Pt 4 , nå finnes ikkke det i produksjon lengere, men jeg hadde jo litt i lageret mitt. Men det er bare å finne et annet garn som har 100m pr 50 g som  feks Vamsegarn .
De gikk med ca 350g 

Allt er laget i firkanter så veldig enkelt .

Det er lagt opp 64lm til for og bakstykket
48lm til ermer
Mønsteret går opp i 4  så om du vil ha videre genser ,eller smalere må det gå opp i 4

1.Omgang  plukk opp masker som ved vanlig hakking ,
2.omgang dra igjennom to masker helt til du står igjenn med en (basik hakking )
3-5Gjenta omg 1,2,1

6.omg de to første og siste maskene har jeg  hakket vanlig på alle omg


2m vanlig dra gjennom 4masker , lage 4 luftmasker, gjenta til det er 2masker igjenn  og hakk de to siste som vanlig .
7.omg plukk opp alle maske
8.omg 2 m vanlig  4 luftmasker dra sammen 4m  de to siste maskene på pinnen  vanlig
Gjenta omg 5-8 til ønsket lengde på genseren .
Min ble 65cm  og har hakket tilsvarende kant oppe som nede

Altså fire omg vanlig hakking på siste før av felling.

Lag et stykke til like dann

Til armer legg opp 48 luft masker  og hakk på samme vis som genseren til ønsket lengde. mine er 42 cm  slik at genseren under stikker litt frem .

Så er det bare å sy sammen  for og bakstykket , husk hull til armer ;)
Sy sammen armene og fest de på genseren .
Lykke til





Tok med et nærbilde av  mønsteret :)

3 kommentarer:

Buglas design sa...

Den er så tøff den genseren... må snart hakke litt jeg også kjenner jeg..

StrikkeDolla sa...

Ooh så gøy genser :-D og det er alltid en deilig følelse når den er hjemmelaga!!
jeg burde prøve hakking en gang, det ser jo gøy ut!
Og det så absolutt kuleste, er at genseren heter akkurat det samme som meg :-P

Ha en fantastisk uke!!

Leland T. Andrews sa...

Where did you find information about the positive site, this post? I just read some articles on your website, and I really like your style. Thank you for the millions and keep working effectively.and also found some interesting topic is roblox music codes & song ids