mandag 20. februar 2012

AD/HD LUA !



Vel det er ikke alle som er redd for  å si fra om at de er forskjellig !
Og jammen  er det i grunnen ganske hærlig også :D
Egentlig er det bare tull at vi alle skal være helt A-4 , så jeg var ikke  vond å be om å lage denne lua . Vel så er jeg jo ekstra glad i ham som skal ha den også . 
Synes han er ganske tøff som  vil gå  rundt med den jeg !
Og jammen er det vist flere som vil ha slik lue også , så jeg  har lovet å legge ut beskrivelse  av den .



Det er  flott at vi er forskjellig og  det er hærlig at noen faktisk synes det er greit  å fortelle verden det på denne måten :D


                                       AD/HD Lua !

Her har jeg brukt mitu garn  fra Rauma ull . Til en voksen lue går det med ca  et nøste + en liten rest til bokstaver . Om du vil bruke et annet garn  så er det ca 100m på nøstet .
pinne nr 5 &6

Har lagt opp  64m  fordi  han som skal ha den ikke er så tjukk i huet :P
Vanlig vis bruker jeg  68m  til en voksen lue .
 Det er strikket  2r og 2vr på liten rundpinne nr 5 i ca 7cm  eller så lang du vil ha vrangborden på lua .
Så har jeg  bytta til pine nr 6 og glatt strikk ( ingen økning ) 
De fleste vil nok velge å sy  på bokstavene med maskesting etterpå .
Men nå er  ikke gammla noe særlig flink til det  så etter 5 omg  valgte jeg å strikke frem og tilbake  og strikke inn bokstavene. etter de 10 omg  med bokstaver strikket jeg rundt igjenn .  ( jeg måtte så klart sy pent  igjenn hullet  etter de 10 omg )
Så strikker en så langt en vil ha lua  og  på de to siste  omg felles det  2m sammen   strikk 2m  ut hele omg , neste omg  strikke 1m , 2m sammen . Dra tråden gjenom og snurp sammen .


Bokstavdiagram
Og er du hendig og syr flotte maskesting  kan du nå broder de pent på lua :D
Lykke til  !
Husk at  vi alle er forskjellig  og  det er det som  gjør livet spennende !

3 kommentarer:

minegenlaga sa...

Genialt :) Vil tro at det er litt godt for noen av de med ad/hd å gå med denne, for adferd blir mer akseptert når du vet hvorfor noen har den. Ville også strikket en slik lue med glede! :)

Trollkjerringa1 sa...

Jeg håper det at det skal være til hjelp for andre. Folk vet fryktelig lite om ADHD har jeg skjønt, til og med leger og andre som burde ha stor forståelse for slikt:(

Villblomsten sa...

Tøff lue :-)
Takk for at du deler oppskrift :-)

Og tøff gutt som vil bruke den :-)
Jeg ønsker meg t-shirt med samme motiv :-)